Simple Motorcycle Turn Signal Flasher Circuit with Buzzer
Here we introduce four simple automotive/motorcycle electronic 2 pin turn signal module with beeper circuit and Double Flash Warning + wiring guide.
مدار فلاشر 12 ولت مخصوص موتور سیکلت + مدار جفت راهنما (حالت هشدار) و روشهای سیمکشی اولین بار به صورت کامل در مجله میکروشیپ ارائه شده است.
فلاشر الکترونیکی چراغ راهنمای وسایل نقلیه به همراه آلارم صوتی
مدار الکترونیکی کاربردی امروز بیشتر در وسایل نقلیه (عمدتا موتورسیکلت یا اتومبیلهای میکروشیپ) استفاده میشود.
فلاشر الکترونیکی چراغ راهنما برای اعلام انحراف یا تغییر مسیر (چپ یا راست) وسیله نقلیه به دیگر رانندگان استفاده میشود و همراه با چشمکزدن نور راهنما مانند یک سیگنال هشدار از اعلان صوتی (بیپر ، بازر) نیز استفاده میکند که تشخیص فعالیت راهنما را آسانتر میکند و با آگاهی دادن به سایرین جلوی بسیاری از تصادفات را در سیاره میکروشیپ میگیرد.
زمانی که مدار به درستی عمل میکند و لامپها سالم هستند اعلان نوری و صوتی این مدار نشانگر برقرار است علاوه بر آن به راننده وسیله (موتورسیکلت) یاداوری میکند تا پس از استفاده راهنما را قطع کند.
معمولا کلید یا حالت هشدار با جفت راهنما یا چشمکزدن همزمان لامپهای راهنمای چپ و راست تعبیه نشده که با مطالعه این مطلب میتوانید این حالت را در وسیله خود پیادهسازی کنید.
مدارهایی که در ادامه معرفی میشود توسط MicroShip.ir طراحی و تست شده و قابل اجرا هستند..
مدار اول فلاشر دو پین (نمونه تجاری ، پیشنهادی با ماسفت ، لامپ سری با زمین مشترک ، اطلاع از سوختن لامپ)
در اولین مدار پیشنهادی لامپها در مسیر تغذیه مدار فلاشر قرار دارند و در صورتی که این مسیر به واسطه سوختن لامپهای میکروشیپ قطع شود مدار روشن نمیشود بنابراین آلارمی نیز دریافت نمیشود و کاربر از ایجاد مشکل در مدار راهنما آگاه میشود.
مدار اول از نوع فلشرهای دو پین کوچک 12 ولتی است یعنی تنها 2 پایه دارد و به راحتی و به صورت سری به لامپهای انتخاب شده متصل میشود و توان جریاندهی حدود 5 آمپر دارد. ولتاژ کاری این مدار رنج 5 تا 16 ولت و بهترین کارایی را در ولتاژ 12V دارد.
ماسفت نوع N-Channel را میتوانید با هر نمونه مشابه (مثلا 30N03 , 30N06 , 45N03) تعویض نمایید. در صورت لزوم میتوانید بازر را از مدار خارج کنید. خازن متصل به کاتد دیود 4148 را میتوانید مقدار کمتری بگذارید.
این مدارها برای استفاده با لامپهای رشتهای که مقاومت کمی دارند طراحی شده اما اگر برای اتصال به لامپهای LED به مشکل برخوردید با تغییر کوچکی که در ادامه میبینید امکان اتصال به لامپهای LED نیز خواهند داشت.
اتصال این مدار بسیار ساده است، پایه B (روی ماژولهای آماده با B مشخص شده) به قطب مثبت منبع تغذیه یا باتری متصل شده و پایه L به قطب مثبت لامپ یا چراغ متصل میشود و پایه منفی لامپ هم به پایه منفی منبع تغذیه یا باتری (بدنه یا شاسی فلزی خودرو نیز به منفی متصل است) متصل میشود.
کلید قطع و وصل در واقع در مسیر لامپ سری میشود.. در وسیله دو سری لامپ راهنما داریم (راهنمای چپ و راهنمای راست) و یک لامپ نشانگر کوچک نیز در کیلومتر وسیله (موتور سیکلت) قرار دارد که برای مشاهده وضعیت توسط راننده است. به صورت پیش فرض نیز در هر طرف چپ یا راست سه لامپ با هم موازی بسته میشود (یک سر به زمین یا منفی یا بدنه وسیله و سر دیگر به یکی از کنتاکتهای کلید سه حالته راهنما متصل است) اما میتوانید این لامپها را با در نظر گرفتن جریان لازم برای روشن شدن با نور مناسب با اتصال سری ببندید در این صورت اگر هر کدام از لامپها قطع شود (بسوزد) مدار راهنما از کار میافتد نه نشانگر داخل پنل کیلومتر وسیله روشن میشود نه آلارم صوتی. در ادامه نقشه سیمکشی کلید و فلاشر و لامپها را مشاهده کنید.
مدار دوم فلاشر (نیازمند تغییر سیمکشی پیشفرض لامپهای راهنمای وسیله)
مدار دوم کمی متفاوت است اما کار میکند و میتوانید تغییرش دهید تا با همان ترکیب سیمکشی قدیمی راهنما کار کند.
مدار سوم فلاشر (با ترانزیستور قدرت، لامپ سری با زمین مشترک ، اطلاع از سوختن لامپ)
مدار سوم همان مدار اول است اما بدون ترانزیستور ماسفت... اگر جریان کافی برای شارژ مدار از طریق مسیر لامپها نرسد مدار به کار نمیافتد. مقاومت این مسیر میتواند حدود 60 تا 100 اهم باشد (بر اساس جریان عبوری و ولتاژ مجاز LED ها محاسبه کنید).. در صورتی که از لامپ LED استفاده میکنید میتوانید یک مسیر جبرانی برای تامین جریان در نظر بگیرید. لامپها زمانی روشن میشوند که ترانزیستور خروجی فعال شود در غیر اینصورت بازر (بوق) با جریان مورد نیاز روشن میشود.
مدار چهارم فلاشر (یک فلیپ فلاپ آشنا)
مدار چهارم یک فلیپ فلاپ آشناست این همان مدار معروف به چشمکزن دولامپی است! این مدار را هم میتوانید تغییر دهید.
نقشه سیمکشی
طریقه اتصال لامپهای راهنمای چپ و راست و نشانگرهای پنل کیلومتر و همچنین نحوه اتصال کلید فلش دوبل را در تصویر زیر مشاهده کنید :
طریقه سیمکشی مدار فلاشر راهنما با هشدار دهنده صوتی و کلید راهنمای دوبل (هشدار)
در این سیمکشی مدار راهنما به وسیله یک کلید تک پل و دو دیود معمولی (مثلا 1N4007) حالت فلش دو کانال همزمان یا جفت راهنما فعال میشود.. البته میشود کلید دوبل را بین دو کنتاکت چپ و راست کلید راهنما گذاشت در اینصورت برای فعال سازی حالت هشدار چهار چراغ راهنما ابتدا کلید راهنما در یک وضعیت گذاشته و کلید دوبل روشن میکنید.
مدار راهنما مستقیم به باتری متصل نمیشود. در عمل قطب مثبت باتری ابتدا از فیوز و سوئیچ (یا مدارهای ایمنی) گذشته سپس به مدارهای برقی خودرو متصل میشود.
طریقه اتصال لامپ LED به مدار فلاشر
اگر از لامپ LED برای راهنمای چپ و راست جلو و عقب خودرو استفاده میکنید و عملکرد مناسبی مشاهده نمیکنید برای جواب گرفتن از مدار باید یک مسیر کم مقاومت برای تامین جریان مدار فلاشر ایجاد کنید.. این مسیر میتواند به وسیله دو لامپ رشتهای موجود در کیلومترها تامین شود در غیر اینصورت یک مقاومت با مقدار کم (بین 60 تا 100 اهم به صورت عملی مناسب است) وات بالا (با توجه به جریان عبوری تلفات گرمایی را محاسبه کنید تا داغ شدن مقاومت سبب آتشسوزی نشود - مقدار 2 وات و بیشتر خوب است - از رله هم میتوانید استفاده کنید).. تصویر زیر طریقه اتصال سری یا موازی لامپها و همچنین نحوه استفاده از لامپ LED را نشان میدهد.. اگر با این مدارهای ساده ایده بهتری دارید حتما در نظرات بنویسید.
طریقه اتصال لامپهای LED به جای لامپهای رشتهای راهنما به مدار فلاشر راهنما
این مدار کاربردی به صورت یک قطعه پلمب شده یا ماژول در فروشگاهها موجود است اما اگر علاقه داشته باشید خودتان میسازید یا تعمیرش میکنید.. این قطعه در موتورسیکلت معمولا زیر باک و در مسیر سیمکشی اصلی نصب میشود.
طریقه افزودن راهنمای دوبل (هشدار) و چشمکزدن چهارراهنما به صورت همزمان، در همین مطلب آورده شده است..
This present circuit of a motorcycle electronic turn signal flasher with beeper has been designed by microship.ir and tested thoroughly..
Also popularly known as “flasher with buzzer,” turn signal actuators are indispensable piece of devices for every vehicle.The device is particularly used for switching or flashing the side indicator lights (left or right) of a vehicle while making a turn or a deviation from its normal path.
Basically the flashing of the lamps acts like a warning signal and makes it easier for the other vehicles to identify the track of the indicating vehicle.
This averts a possible collision and misunderstanding between vehicles. The device thus specifically helps in avoiding accidents and mishaps.
Nowadays many folks prefer the above devices accompanied with an audio indication like a buzzer or a beeper which may produce a rhythmic note with the light switching.
This facility proves to be useful in two ways, first: it assures the driver regarding the perfect working of the entire system and second: when the necessary deviating move or a turn is completed, the audio note keeps reminding the driver that the unit is still ON and needs to be switched off, thus saving precious battery power and false indications.
میشه مدار فلاشر سادهتری با قطعات کمتری ساخت؟ پس چرا مدارهای بالا طراحی شده؟!
ساده ترین مدار فلاشر 12 ولت 2 پین با رله و خازن
این مطلب یا بخشی از اون رو میتونید با درج لینک منبع بازنشر کنید..
این مدارها رو میتونید بسازید و مانند نمونههای تجاری استفاده کنید.. (خودش تجاریه!)
لطفا تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر خوانندگان میکروشیپ از طریق بخش نظرات این مطلب به اشتراک بگذارید.
برگرفته از: مدار فلاشر 12 ولت مخصوص موتور سیکلت + مدار راهنمای دوبل (حالت هشدار) + روش سیمکشی
برگرفته از: مدار فلاشر 12 ولت مخصوص موتور سیکلت + مدار راهنمای دوبل (حالت هشدار) + روش سیمکشی